Saturday, January 05, 2013

Můj život s ... LUPÉNKOU

Ahoj všem,

do nového roku jsem se rozhodla pro vás připravit sérii článků na téma Můj život s. Chtěla bych v nich shrnout věci, které se nedílně týkají mého života. Pokud se v nich také najdete, tak mi dejte vědět v komentáři. A třeba to taky povede k tomu, že mě poznáte lépe :)

Poprvé jsem se dozvěděla o tom, že bych mohla mít lupénku asi tam před 2 lety. Na stehně se mi udělal červený flíček, který začal šupinovatět. Nebolel, nesvědil, prostě nic nedělal. Nic jsem s tím nedělala, až při pravidelné prohlídce u praktického lékaře jsem se ho zeptala, co by to mohlo být. řekl, že neví a že pokud na to nezemřu, tak to mám nechat být. Už tehdy jsem tušila, že to bude lupénka, jelikož jsem si přečetla, že jde o dědičné onemocnění (cca u 30% lidí). Můj táta trpí touto nemocí už od vojny. S odpovědí praktického lékaře jsem se nicméně nespokojila. 
Šla jsem tedy ke kožařce, která by mé doměnky potvrdila, protože se lupénka postupem času rozšířila na břicho a později i na obličej. A co je horšího pro holku než šupinaté zarudlé fleky po obličeji? No řekněte sami. Bohužel jsem narazila na kožařku, která se jaksi minula povoláním. Koukala na to a řekla, že neví. Tak jsem jí poradila, jestli to nemůže být lupénka. Ona na to, že by to mohla být lupénka a předepsala mi dvě mastičky. Locoid na obličej a Belosalic na tělo, protože je silnější. Měla jsem je používat každý den, ale s mojí pravidelností je to naštíru, takže mastičky používám občas, když se mi zachce. 
 Z těla už fleky zmizely, ale zato se mi rozšířily po hlavě, tj. do vlasů, a zůstal mi flek v obočí, který vypadá jako obří pupínek a neustále se rozšiřuje, což mě dost děsí. Nechci mít lupénku po celém obličeji a proto jsem zahájila boj proti lupénce. Oblíbila jsem si vzorek růžového balzámu od Saloosu, který byl v prosincovém Ladyboxu. Rozhodla jsem se, že se na značku Saloos v DMku zaměřím, jelikož je to česká značka, která vyrábí bio výrobky. Zaujal mne bioKarité balzám Atopikderm, který je určen právě na boj proti lupénce, atopickým exémům a podobným svinstvům. Rozhodla jsem se pro jeho koupi. Stál cca 130Kč a musím říct, že za ty peníze docela stál. Má stejné účinky jako mastičky od doktorky jen s tím rozdílem, že u Saloosu se mi líbí balení, které praktické do kabelky. Rozhodně praktičtější než tuba, která vám může udělat díru do kabelky svou ostrou hranou. Voní po citrusech a po olejíčku :)
Nejhorší je, že projevy lupénky jsou závislé na psychickém stavu člověka. Na mně jde přesně poznat, kdy jsem ve stresu, kdy jsem vyčerpaná nebo kdy mi není dobře. Můj červený indikátor stresu funguje spolehlivě. Zrovna dneska jsem měla zkoušku z Finančního řízení podniku a učila jsem se do 5 do rána a vstávala jsem v 7 hodin. Po testu jsem jela za přítelem a jeli jsme nakoupit na víkend a na další týden jídlo. První, co mi řekl, když mě viděl, bylo: "Tobě ten flek dneska fakt svítí!". 
Zatím jsem se nesetkala s nějakým odmítáním a diskriminací. Vzpomínám si, že když jsem se o tuto problematiku zajímala, tak jsem viděla jistý dokument, kde pán, který trpí rozsáhlou lupénkou po celých pažích, říkal, že se ho všichni štítí. Nechtějí ho jako vyučeného kuchaře s mnohaletou praxí nikde zaměstnat a že si k němu pomalu nechce ani nikdo přisednout u oběda. Musí to být psychicky dost zničující.
Když o tom tak přemýšlím, tak se mi něco podobného stalo celkem nedávno. Seděly jsme s mojí kamarádkou na jídle a já jsem nějak začala o lupénce a ona na mě, že si všimla toho fleku, co mám na obličeji a vylekaně se zeptala: "Ty máš lupénku? A není to přenosný? Nemůžu to chytit?". V tu chvíli mi to bylo dost nepříjemné a cítila jsem se jako bych měla filcky nebo něco podobného. Vysvětlila jsem jí, že je to dědičná nemoc a že to ode mě opravdu nejde chytit. A že jedinými způsoby, jak může lupénku vyvolat je tím, jaký život žije anebo by měla poruchu autoimunity. Ale asi si budu muset zvyknout, protože povědomí o lupénce v ČR není nijak valné. Navíc se lupénka stává civilizační chorobou kvůli nadměrnému stresu a zničujícímu životnímu stylu. Tak si myslím, že by bylo na čase tu českou populaci něčemu naučit.

Psoriáza (lupénka)
Je to viditelná porucha kůže, která se bohužel nedá úplně vyléčit. Psoriáza je tedy přesněji řečeno časté, neinfekční, zánětlivé, autoimunitní onemocnění. Toto slovo zná v dnešní době mnoho lidí, neboť lupénka se stává civilizační chorobou.
Odlupování pokožky, které je 7 krát rychlejší než u zdravé pokožky je častou součástí lupénky.  Psoriáza  se objevuje většinou mezi desátým až třicátým rokem života, ale může v podstatě začít kdykoli.
Více informací najdete třeba ZDE.

A co vy? Trpíte také nějakou nemocí, která vás štve? Nebo dokonce máte ten samý problém? Zabírá vám něco na lupénku? Věděli jste něco o lupénce?

Petra

27 comments

  1. Taťka má lupénku, měl ji hodně na dlaních, byl s tím docela dlouho v nemocnici jednu dobu, praskaly mu ruce do krve a nehojilo se to. Vždycky jsem mysela, že to jde přes jednu generaci. Poslední dobou mě štval takový sušší flíček na ruce, měla jsem hodně stresový období. Kdyby lidi věděli, co všechno sami mají nebo lidi v jejich okolí, tak by čuměli a lupénka ještě nic ve srovnání s různýma bakteriama, virama (třeba opar) a kdo ví, co ještě... radši ani nevědět.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jojo, přesně. Radši ani nevědět, ale ono pokud už se to začne projevovat, tak je s tím potřeba něco dělat.

      Delete
  2. Chtěla jsem ti napsat můj příběh:
    já mám atopický ekzém. původně si kožařka myslela také, že je to lupénka (moje babička ji má). cca od 13 let se mi začaly objevovat fleky, nejdříve kolem rtů (hnus), pak různě po nohách a po rukách. Ale nikdy ne na těh typických lupenkovských místech (např. loket). Pak jsem se vrátila od moře a byla jsem.. no vypadala jsem hrozně. celý obličej byl rudý a šupinkaty. nemohla jsem jíst, neohla jsem spát. bála jsem se chodit mezi lidi, všichni se museli divit co jsem kde chytla. fakt jsem vypadala hrozně. změnila jsem doktora (bylo mi cca 17 let), který kouknul a prohlásil, že TOHLE tedy lupénka fakt není. začal mě léčit jako s atopickým ekzémem. musela jsem najet na kortikoidy (nevím zda si uvědomuješ co to je, ale ty mastičky od doktorky co máš na fotce kortikoidy jsou... jen ve zkratce - používají se na akutní stav, vždy pravidelně, nic nahodilého, musí se postupně vysazovat, až se stav zlepší - jinak způsobují ztrátu pigmentů, ztenčují kůži. Dlouhou dobu jsem měla po jednom fleku na ruce vidět, že ta kůže, ač tam ekzém není, je prostě špatná - světlá, divné rozložení takových těch mini vráseček co jsou v kůži... )
    Postupně jsem ekzém udolala právě kortikoidama. Pak nastalo období, co udělat, aby se nevrátil? Měla jsem Protopic, taková spešl mast, která nějak posiluje kůži nebo co. Strašně drahé, ale hradí pojišťovna. Během 2 let se kůže stabilizovala. Nyní nemám problém, sem tam se mi udělá nějaké místo, které se snažím ihned spacifikovat mastnou mastí (pozor! nepoužívám nic s paraffinum liquidum, petrolatum apod. naopak, spíš obyčejné "tuky" - bambucké máslo, olivovoý olej atd . - prostě masti trochu přírodnějšího původu. nesnesuale bylinné masti jako např. saloos)
    Nyní jsem měla problém a to ekzém ve vlasech. Ale jako šílené. Nic nepomáhalo, žádné lékarenská šampony, šampony s kortikoidy pomohly jen na chvíli.
    Pomohla mi až přírodní kosmetika Bione. Používám jejich šampon s arganovým olejem a míchám s šamponem s olejem konopným. Stojí to asi 80 kč jeden, oproti lékárenským je to za hubičku. Myslím si ale že je to i tím, že ty šampony neobsahují Sodium Laureth Sulfate, nýbrž jemnější mycí složky. Schválně se podívej, co používáš ty. A vyzkoušej nějaký přírodnější šampon, třeba zrovna to Bione, to mám ověřené, nebo i nějaké jiné přírodní bez SLS.

    Něj jsem se rozkecala, kdyby tě ještě cokoliv zajímalo, napiš!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kortikoidy znám (brala je sestřenka kvůli játrům), ale nevěděla jsem, že jsou to i tyhle mastičky. Je fakt, žew v tom místě, kde si to mažu, tak mám tenčí kůži než na ostaních místech obličeje. Já chci do budoucna začít používat více přírodní kosmetiky. Nedalo mi to a tak jsem mrkla na ty šampony. Všude na druhém místě byl SLS. Takže do budoucna určitě mrknu po nějakém přírodním bez SLS. Děkuju za tip. Díky moc za komentář! :)

      Delete
    2. Snad ti ta výměna pomůže. Budu ti držet pěsti! Hlavně pořádně pročíst návod na těch kortikoidních mastech. A ta doktorka je taky pořádně vykradená, když tě nepoučila. Jako fakt to není prča.
      P.S já jednu dobu brala kortikoidy i v tabletkách. fuj, už to nikdy nechci...

      Delete
    3. To měla právě sestřenka. Strašně po nich otekla a nic nesměla. Je to pěkný svinstvo. No ona asi bude trošičku mimo mísu. Už jsem si sehnala kontakt na jinou kožařku a zkusím to u ní, jestli mi nějak nepomůže :)

      Delete
  3. Nemám lupénku, ale atopický ekzém. Není to nic, co by člověku dělalo ze života radost. Na základce se mi všichni (teda, spíš pár jedinců v řadách kluků) smáli, teď se toho snaží nikdo nevšímat. Mám je „jen“ na rukou (spíš oblast dlaní a prstů). Zní to lehce, jenže s rukama zase děláš všechno možné, a protože je ta kůže v místě ekzémů popraskaná a slabá, často se tam dostanou různé bakterie. Třeba po tělocviku mám místa ekzémů úplně zarudlá z toho, že sahám na různé spocené věci a náčiní. Někdy mám pbdobí, kdy mám prostě krásné, hebké ruce, a někdy zase období, kdy je musím schovávat. Nesnesu pořád okolí otázky „Jeiši, co se ti to stalo?“. Děsím se toho, až si někoho najdu. Protože dotýkat se suchých rukou, chápu, že pro někoho to nemusí být zrovna dvakrát příjemné. Možná proto nemám nejvyšší sebevědomí na světě (otázky typu: ..co kdyby..? si kladu poměrně často). Naučila už jsem se s tím ale žít a překousnout to, že nikdo není dokonalý.
    Přeju ti, aby se ti u boje z lupénkou dařilo uspět co nejlépe, a hlavně, ať si užíváš života, co nejvíce to jde, bez ohledu na to, jak je nemoc zlá nebo jak vypadá :). Měj se krásně :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vůbec nic si z těch lidí nedělej. Je to akorát důkaz o jejich omezenosti. A neděs se to, až si někoho najdeš. Pokud tě bude mít rád, bude tě mít rád takovou jaká jsi! Mně se na to radši nikdo neptá a ani to nikdo moc nezkoumá. Snažím se nosti patku, aby to alespoň trošku zakryla. Tak alespoň tak jsem nad tou nemocí vyzrála. Beru to s rezervou, každý máme něco. :)
      Děkuji za podporu. Naštěstí jsem našla někoho, komu to v žádném případě nevadí a má mě rád takovou, jaká jsem. S fleky i bez fleků :) Také ti moc přeju, aby sis někoho takového našla!

      Delete
    2. baby, skuste mast HALICAR..nie su to ziadne kortikoidy, je to homeopaticka mast, vhodna aj pre babenka...ja mam atopicky ekzem odmala, mavam lepsie obdobia, potom zase horsie...nejako sa mi to posuva po celom tele a vzdy sa to objavi inde,po statniciach sa mi olupovala koza na celych dlaniach,mala som to aj na ocnych vieckach, samozrejme lytka a podobne...vyskusala som ozaj vsetko mozne,kortikoidom som sa snazila vyhybat, kozni lekari mi nepomohli vobec, tak som sama skusala, co mi zaberie, kedze kazdy sme ini.

      Delete
    3. Zkusím se po ní podívat, ale nejdřív skočím za tou kožařkou, co na to řekne, abych to zase moc nepodráždila :)

      Delete
    4. Neboj, já mám taky atopický ekzém přesně kde ty, na dlaních a na prstech, A přítele mám 3 roky a bydlíme spolu, takže toho se určitě neobávej :) Jen co jsme se přestěhovala do Brna, stal se zázrak a těch 8 měsíců, co jsem tady se mi ekzém neskutečně zlepšil, zhoršil se mi za tu dobu jenom jednou a to proto, že jsem myla nádobí a okna. Takže pomáhá i změna vody a prostředí nebo co :D
      Já třeba nemůžu mýt nádobí, protože je to mor, ještě tak něco opláchnu pod tekoucí vodou, ale jinak mi ruce zrudnou a je to... A přítel to rád udělá za mě :) Uvidíš, že si někoho takhle chápavého najdeš taky :)

      Delete
  4. Taky jsem atopik a to za poslední rok a něco, ale už dříve jsme ho měla jako mallá v kolenních jamkách. Teď ho mám v loketních jamkách, rudý, svědivý popraskaný do krve, Locoid mi zabral, ale vždy se ekzéém do týdne znovu objevil Nejvíc mi pomáhá klasická modrá Nivea a pití březového čaje na očistu (prý je to spojené s ledvinami a játry). Ten atopikderm mi pomáhá jen, když ho vmasíruji do vlhké pokožky, jedině tak naváže vlkost, samotný mi naopak ekzém vysušuje.
    Vůbec ti to nezávidim, občas se na mě okolí taky zvláštně dívá, ale spíš soucitně. Občas to prý zmizí (ha okolo 40 let, to si počkám), tak snad se nám to taky podaří, držím palce! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuji! Mně právě ani jedna ta mastička nezabrala, proto zkouším jiné alternativy. Zkusím to s tou vlkou pokožkou, třeba to bude fungovat lépe. Modrou Niveu mám spojenou se školou v přírodě a s tábory a k smrti jí nenávidím :D Ja ti také držím pěsti s bojem proti nemoci. Počkáme si na 40tku :)

      Delete
    2. Jestli ještě můžu přidat svou trošku do mlýna (haha.. je to téma, které provází celý můj život no :-D), tak osobně mi Nivea nepomáhá. Přičítám to složení - je v ním paraffinum liquidum (popř. petrolatum) a tomu se vyhýbám, kde mohu. Pro suchou pleť je to "mor". Doporučuji masti, kde to není. Např. Altermed Leciderm - mast na bázi pouze přírodních mazadel (oleje a tuky), nebo něco od Alverde a jiných přírodních značek (ale pokud by tam byly bylinky, byla bych opatrná).
      Ještě dotaz - jak se chová kůže při styku s vodou? Máš vodu (myslím obyč z kohoutku) ráda (dělá ti na kůži dobře)nebo naopak se snažíš vyhýbat? Taky to hodně řekne..

      Delete
  5. Já nechci být nějak zlá, nic proti lidem s lupénkou nemám. Ale tito lidé by určitě podle mě neměli pracovat v potravinářství. Dělám v jedné továrně na cukrovinky a taky tam pár lidí s lupénkou máme. Hlavně jedna slečna ji má obzvlášť rozsáhlou, má ji všude po těle, na rukách, obličeji, padá jí z vlasů atd. No a musím říct, že je mi lehce nevolno z toho, že se ty šupinky mohou dostat do produktu a někdo to pak sní. Chápu, že tahle nemoc není nakažlivá a že za ni člověk nemůže, ale zkrátka mi toto nepřijde košer... Čili chápu, proč pána z tvého článku nechtějí zaměstnat jako kuchaře. Tobě přeji, abys svou nemoc zvládala stále tak statečně jako dosud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ano samozřejmě. To je pochopitelné. Ale stejně to musí být docela nápor na psychiku. Myslíš, že slečna, která dělá v továrně by mohla dělat de facto v jakékoli továrně, ale kuchař? A děkuju za podporu :)

      Delete
  6. Mojí spolužačce se po nějaké oslavě také objevili fleky na obličeji a když nám to řekla, že se bojí, že je to lupénka, tak jiná spolužačka taky "ježiši, doufám, že to není přenosný" a když jí řekla, že ne, stejně se chovala jakoby se jí štítila. Nakonec se zjistilo, že to byla jenom vyrážka od toho, jak si tam předávali flašky a pil z toho bůh ví kdo, ale když o tom mluvila, bylo mi jí dost líto. Obdivuju všechny lidi s nemocemi, já bych byla jedna velká hromádka neštěstí.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ale nebyla, protože by ses tím musela naučit žít. Je to jen o zvyku :) A co se týče kámošky, tak baterie jsou sviňuchy !

      Delete
  7. Je mi líto, že trpíš lupénkou, ale jsem ráda, že tě lidé neodtrkujou od sebe a že ví, že z to nemůžeš a že to není přenosné. Ovšem vždycky tu budou tací, kteří budou oporhovat a ty musíš být silná.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jojo, vždycky tu bude někdo, kdo není informovaní, ale s tím počítám. Prostě život :)

      Delete
  8. prajem veľa síl!
    inak veľmi milý blog;)
    thebloggerina.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. moji mame moc pomohly produkty z Manufaktury se soli z mrtveho more. Nejvice asi sampon a tuhe mydlo...

    ReplyDelete
  10. moje dermatolozka tvrdi, ze mam lupenku na loktech, ja tomu neverim...mazu konopim, kdyz se to vyhodi....zatim s tim ziju v miru....snad se to nebude sirit dal...

    ReplyDelete
  11. Tipy , jak léčit lupénku-jsou tu jen stručné, základní informace:
    http://lupenka.eu/diagnostika-a-lecba.html ale dá se tu celkem najít slušné informace o lupénce

    ReplyDelete

Latest Instagrams

© simplelifeblog.cz. Design by FCD.